درباره سس کچاپ (تاریخچه+طرز تهیه)
همه چیز درباره سس کچاپ (تاریخچه+طرز تهیه)

همه چیز درباره سس کچاپ

درباره سس کچاپ سخن فراوان است. اگر درباره تاریخچه سس کچاپ بیشتر بدانید در ادامه با مویرگی همراه باشید و در پایان با طرز تهیه سس کچاپ آشنا شوید.

تاریخچه سس کچاپ

بر اساس گزارش ها، 97 درصد از خانه های آمریکایی حداقل یک بطری سس کچاپ در دست دارند. اما چرا یک سس ساده در آمریکا اینقدر مورد تحسین قرار می گیرد؟ تاریخچه سس کچاپ به دوران سلسله چین بر می گردد، با وجود  تصور غلطی رایج است که ریشه آن را آمریکا می‌دانند. اما چرا چنین چاشنی ساده در آمریکا اینقدر محبوب است؟ تاریخچه سس کچاپ به دوران سلسله چین بر می گردد، با وجود این تصور غلط رایج که ریشه آن فقط در آمریکاست.

فرمول اولیه این سس اصلاً حاوی گوجه فرنگی نبود و از ماهی تخمیر شده ساخته شده بود. مردم چین جنوبی از طرفداران بزرگ این سس کچاپ اولیه، معروف به “ge-thcup” یا “koe-cheup” بودند و در بین آنها محبوب بود.

از آنجایی که این سس ماهی برای سفرهای طولانی اقیانوسی به راحتی ذخیره می شد، از طریق کانال های تجاری به فیلیپین و اندونزی منتقل شد، جایی که تاجران انگلیسی برای اولین بار در اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 با این نوع سس مواجه شدند.
هنگامی که تاجران انگلیسی پس از عاشق شدن با سس چینی، نمونه‌هایی از سس چینی را به کشورشان فرستادند، دستور غذا را تغییر دادند تا پیشرو سس کچاپ امروزی ایجاد شود.

برای پوشاندن طعم ماهی این سس، بریتانیایی ها از اقلامی مانند قارچ، گردو و کنگر استفاده کردند. مسئله اصلی این است که سس کچاپ مورد استفاده در نمونه اولیه امروزی رنگ تیره ای دارد و یک ماده خام در پخت بسیاری از غذاهای مختلف از جمله سوپ، سس، گوشت و ماهی است. در سال 1732، ریچارد بردلی “رب گوجه فرنگی” را منتشر کرد که اولین توصیف از سس کچاپ بود.

در اوایل قرن بیستم، کچاپ گوجه فرنگی امروزی به مصرف کنندگان معرفی شد. سس گوجه فرنگی در ابتدا توسط هاینز در سال 1876 ساخته شد. استفاده از بنزوات سدیم به عنوان یک ماده نگهدارنده در سس گوجه فرنگی در آن زمان بحث برانگیز بود و دانشمندان فکر می کردند که استفاده از آن برای نگهداری طولانی مدت غذا باعث مضر شدن آن می شود. هاینز و همه سرمایه گذاران دیگر در صنعت سس گوجه فرنگی به طور همزمان در حال تلاش برای مقررات جدید برای رفع نیاز به این ماده نگهدارنده هستند.

نکته جالب این است که برخی از مردم فکر می کنند که بنزوات سدیم باید از سس های سس کچاپ حذف شود، که اساساً نحوه تهیه این نوع سس را تغییر می دهد و منجر به سس هایی با طعم مدرن تر می شود.

طرز تهیه سس کچاپ

مواد لازم برای تهیه سس کچاپ خانگی

۶ کیلو گرم گوجه فرنگی
۲ لیتر سرکه
۷۵۰ گرم شکر
۱ قاشق چایخوری فلفل قرمز
۲۵۰ گرم سیر
۵ گرم زعفران

طرز تهیه سس کچاپ

گوجه فرنگی های رسیده قرمز را خرد کرده، له کرده و قابلمه بپزید. پس از خنک شدن، اجازه دهید از یک الک سیمی عبور کند. بعد از جوشاندن پوست، تخم مرغ و کل قوطی آب گوجه فرنگی صاف شده روی آتش، از آب آن استفاده کنید. شکر و سرکه را با هم مخلوط کنید و مراقب باشید که رنگ آن جذب نشود و طعم آن خراب نشود. سیر رنده شده به سس اضافه کنید. سس نباید خیلی سفت باشد.

باید آنقدر صاف باشد که وقتی بطری را کج می کنید بریزید. وقتی آماده شد زعفران آسیاب شده را با آب جوش مخلوط کرده و داخل سس بریزید. بعد از آن فلفل قرمز بپاشید. حتما از چوب برای هم زدن استفاده کنید. سس ها را در شیشه های کاملا تمیز و خشک بریزید. ابتدا مقداری نمک (نمک دریا) روی سس یا رب بپاشید. سپس روغن جامد آب شده را در سس بریزید که در جای خنک با درب ظرف بسته نگهداری می شود.