طرز تهیه سس مایونز صنعتی + تاریخچه
طرز تهیه سس مایونز صنعتی + تاریخچه

طرز تهیه سس مایونز به شکل صنعتی دارای مراحلی است که پیش از آن لازم است تا تاریخچه مایونز را با هم بررسی کنیم پس در ادامه با مویرگی همراه باشید.

تاریخچه مایونز

اغلب گفته می شود که تاریخچه مایونز از فرانسه سرچشمه می گیرد. اما ساکنان جزیره کوچک منورکا اسپانیا داستان های دیگری برای گفتن دارند! در نتیجه نزدیکی نام ها، تصور می شود که تاریخچه مایونز از ماهون، پایتخت و بزرگترین شهر جزیره منورکا سرچشمه می گیرد. بومیان ماهون به عنوان ais شناخته می شوند و مایو از ماهون است. آغاز مایونز را می توان در اواسط قرن هجدهم یافت، زمانی که ارتشی از فرانسوی ها به فرماندهی “دوک دوریشیلیو” جزیره ای را محاصره کردند.

اما با این وجود، این سس در خاک Menorcan درست می شود. پس از آن، این دستور غذا به فرانسه آورده شد و در آنجا از آن برای تهیه این سس لذیذ استفاده شد. حتی عدم وجود سس مایونز در دستور العمل های فرانسوی تا اواسط قرن هجدهم دلیلی بر این است که منشا سس مایونز را می توان در جزیره اسپانیایی منورکا جستجو کرد.


برخی ادعا می کنند که جزیره کوچکی مانند منورکا فاقد امکانات و منابع مورد نیاز برای تهیه و به دست آوردن چیزی مانند سس مایونز است. علاوه بر این، آنها ادعا می کنند که از اوایل قرن نوزدهم، مایونز در تمام کتاب های آشپزی با استفاده از اصطلاحات توصیفی توصیف شده است و منورکا و اسپانیا هرگز در ارتباط با این چاشنی لذیذ ذکر نشده اند.


این سس جذاب از هر کجا که آمده باشد، فرانسوی ها مسئول گسترش شهرت آن در سراسر جهان هستند. به عنوان مثال، طرز تهیه سس مایونز توسط مهاجران و آشپزهای فرانسوی به آمریکا آورده شد و در آنجا با نام کوتاه مایو به شهرت رسید. پس از آن، آنها به لطف سالادها و غذاهای سریع تهیه شده با سس مایونز در سایر نقاط جهان به شهرت رسیدند. همچنین، این سس مایونز اشتها آور و لذیذ به عنوان ادویه اصلی سالاد، ساندویچ سرد و سبزیجات استفاده می شود.


طرز تهیه سس مایونز صنعتی


1. انتخاب ماده اولیه

طرز تهیه سس مایونز به شکل صنعتی دارای مراحلی است که در ادامه به اختصار به ان اشار می شود.

ابتدا بایستی پوست تخم مرغ را جدا می کنند. هر ماده اولیه را جداگانه وزن کرده و چند ماده کمکی در آن حل می شود. به محض شروع به ترکیب و هم زدن، امولسیون تشکیل می شود. همانطور که آنها ترکیب می شوند، روغن اضافه می شود.


2. ایجاد امولسیون

برای حفظ سطح مناسب امولسیون، یک مکانیسم اختلاط مداوم استفاده می شود. هنگامی که دو مایع، در این مورد روغن و سرکه، با هم ترکیب می شوند، یکی از مایعات قطرات ریزی را تشکیل می دهد که در مایع دیگر پخش می شود و یک امولسیون ایجاد می کند (که به طور رسمی کلوئید نامیده می شود). پمپ های جابجایی مثبت برای انتقال مداوم ترکیب سرکه و روغن استفاده می شود. یک حفره یا گروهی از حفره ها در این پمپ ها با پروانه های چرخان مجهز شده اند. حفره ها با یک حرکت پمپاژ کنترل شده پر و خالی می شوند. مایع ترکیب شده توسط پروانه ها بین حفره ها منتقل می شود.


3. افزودن مواد

مواد اندازه گیری شده از طریق روزنه های طرف پمپ ها یا از طریق شاخه های آویزان بالای سر وارد می شوند.


4. بطری مایونز

سیستم پمپاژ سس مایونز را به ایستگاه بطری منتقل می کند. حجم های از قبل اندازه گیری شده سس مایونز در کوزه های از قبل استریل شده در حین حرکت در امتداد تسمه نقاله ریخته می شود. برای محکم کردن شیشه ها از پیچ های فلزی استفاده می شود. اینها با خلاء مهر و موم نشده اند. سیستم پمپاژ سس مایونز را به ایستگاه بطری منتقل می کند. حجم های از قبل اندازه گیری شده سس مایونز در کوزه های از قبل استریل شده در حین حرکت در امتداد تسمه نقاله ریخته می شود. برای محکم کردن شیشه ها از پیچ های فلزی استفاده می شود. اینها با خلاء مهر و موم نشده اند.


5. کنترل کیفیت

تمام مواد خام هنگام رسیدن به مرکز فرآوری از نظر تازگی بازرسی می شوند. موادی که نگهداری می شوند نیز مکررا مورد بررسی قرار می گیرند. هنگام تهیه سس مایونز، نمونه ها وزن و ارزیابی می شوند.

سس مایونز رعنا

همانطور که در مقاله سس رعنا خوشمزه و کم نظیر ذکر شد این برند یکی از محبوب ترین انواع سس رعنا از محبوب ترین سس ها می باشد. برند رعنا متلق به شرکت عالیا گلستان بخاطر طعم دلچسب، چربی مناسب و قیمت مناسب توانسته است سهمی از بازار سس در ایران را در اختیار گرفته است. سس رعنا دارای انواع مختلفی از جمله سس مایونز و سس کچاپ است و در انواع بسته بندی تک نفره، پت، پمپی و دبه است.