پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و مضرات | مویرگی بازرگانی گلستانی
پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض

امروزه مکمل‌های بسیاری در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند. در این بین در کارخانجات تولیدکننده مواد لبنی نیز نوعی پروتئین تحت عنوان «وی» مورد استفاده قرار می‌گیرد که حاوی مواد مغذی بسیاری است که تاثیرات بیولوژیکی قوی روی بدن انسان می‌گذارد. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم که درباره اینکه پروتئین وی چیست و فواید بی‌شمار خوردن آن در افزایش قدرت بدنی، عضله‌سازی و غیره صحبت کنیم.


پروتئین وی چیست؟

پروتئین‌ها یکی از عناصر تشکیل دهنده ساختار بدن انسان هستند که در ساخت تاندون‌ها، عضلات، اندام‌ها، پوست، هورمون‌ها، آنزیم‌ها، سیستم عصبی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروتئین وی که به اصطلاح به آن پروتئین آب پنیر نیز گفته می‌شود یکی از انواع مختلف پروتئین‌هاست که از جداسازی کازئین موجود در پروتئین شیر به دست می‌آید.

بر این اساس پروتئین وی (whey protein) به دلیل داشتن همه اسیدهای آمینه ضروری بدن با میزان لاکتوز کم یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در بین ورزشکاران است که به رشد عضلات، کاهش وزن و کلسترول بد خون کمک قابل توجهی می‌کند. پس اگر به دنبال حفظ و سلامت اندام‌های مختلف بدن خود هستید در کنار ورزش مقاومتی از مواد غذایی حاوی پروتئین وی به عنوان یک مکمل استفاده کنید.


کاربرد پروتئین وی چیست؟

دلمه‌ای که هنگام فرآوری شیر گاو بسته می‌شود، حاوی پروتئین کازئین است. در این فرایند مقداری آب سفید از آن جدا می‌شود که وی (whey) یا آب پنیر گفته می‌شود که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. جالب است بدانید که 80 درصد از پروتئین شیر گاو را کازئین و تنها 20 درصد آن را وی (whey) تشکیل می‌دهد. بنابراین هنگام تبدیل شیر به پنیر، پروتئین وی از شیر جدا می‌شود و طی فرایندی خاص تبدیل به پودر یا مکمل غذایی می‌شود که حاوی چربی، نمک، آب، قند موجود در شیر، انواع آمینواسیدهای ضروری بدن و پپتیدهای پروتئینی است.

ارزش بیولوژیکی این پروتئین حتی از سفیده تخم مرغ نیز بسیار بالاتر است. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که به دنبال تناسب اندام خود هستند، برای افزایش عضله‌سازی از مکمل پروتئین وی استفاده می‌کنند. همچنین این مکمل در تقویت و رشد بافت بدون چربی در عضلات بدن موثر است.

پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض
پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض 22


انواع پروتئین وی چیست؟

تا اینجای مقاله درباره اینکه پروتئین وی چیست و کاربردهای مکمل این نوع پروتئین اطلاعاتی را کسب کردید، حال بهتر است که برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن با انواع مختلف این پروتئین آشنا شوید. از انواع پروتئین وی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:


پروتئین وی کنسانتره چیست؟

پروتئین وی کنسانتره (WPC)، یکی از ساده‌ترین اشکال Whey است که حاوی پروتئین کامل بوده که حاوی مقداری کربوهیدرات، چربی و قند است. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره بستگی به میزان غلظت آنها دارد به طوری که بین 30 تا 90 درصد در نوسان است. بر این اساس انواع پروتئین وی کنستانتره به نسبت سطح پروتئین موجود در خود به سه دسته با سطح پروتئین کم (30% تا 50%)، سطح پروتئین متوسط (50% تا 80%) و سطح پروتئین بالا (80% تا 90%) طبقه می‌شوند.

این پروتئین نسبت به سایر انواع پروتئین وی قیمت پایین‌تری دارد و همین قیمت مقرون به صرفه دلیل محبوبیت آن است. بنابراین هنگام خرید پروتئین وی کنستانتره باید به کیفیت و درصد غلظت آن توجه کنید. به طوری که غلظت‌های کمتر از 29 درصد تنها برای تهیه محصولات غذایی فرآوری شده کاربرد دارد، در حالی که غلظت‌های بیشتر از 80 درصد ارزش غذایی داشته و در رده مواد غذایی قرار می‌گیرند و به طور مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه بحث پروتئین وی چیست و معرفی انواع آن بهتر است بدانید که وی کنسانتره چون از تغلیظ کردن شیر به دست می‌آید، ممکن است حاوی هورمون‌های گاوهای شیرده باشد که برای بدن انسان ضررهایی را به دنبال خواهد داشت. اما به طور کلی این نوع پروتئین وی برای حفظ سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و به افزایش حجم عضلات و تامین چربی و کربوهیدرات بدن به میزان کم کمک قابل توجهی می‌کند.


پروتئین وی ایزوله چیست؟

پروتئین وی ایزوله (WPI) یکی از خالص‌ترین انواع مختلف پروتئین وی است که آمینو اسیدهای ضروری موجود در آن بسیار زیاد است. فرایند تهیه این نوع پروتئین برای خالص‌سازی و افزایش غلظت آن بسیار پیچیده است. به طوری که فرایند تغلیظ که روی آب پنیر انجام می‌شود درصد خلوص پروتئین وی ایزوله را به بیش از 90 درصد می‌رساند. این نوع پروتئین هیچ نوع چربی ندارد و میزان کربوهیدرات آن به یک گرم در هر ۱۰۰ کالری می‌رسد. به همین دلیل از این پروتئین در رژیم لاغری و عضله‌سازی استفاده می‌کنند و بهترین مکمل ورزشی است.

بر این اساس، وی ایزوله یک نوع پروتئین بدون لاکتوز است که درصد خلوص بالاتری نسبت به پروتئین وی کنسانتره دارد. برای تهیه این پروتئین و هنگام پردازش، مقدار زیادی چربی و قند موجود در شیر حذف می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که جذب پروتئین وی ایزوله توسط ماهیچه‌های بدن آسان‌تر و سریع‌تر شود.


پروتئین وی هیدرولیز شده چیست؟

برای اینکه بدانید پروتئین وی چیست بهتر است با نوع هیدرولیز شده آن نیز آشنا شوید. پروتئین وی هیدرولیز شده (WPH) بهترین نوع پروتئین وی موجود در بازار است که قیمت آن نسبت به دیگر انواع پروتئین‌ها بیشتر است. درصد خلوص این نوع پروتئین وی بین 80 تا 90 درصد است که مابقی را انسولین تشکیل می‌دهد. به همین دلیل ورزشکاران حرفه‌ای و سازندگان مکمل‌های غذایی و دارویی استفاده از این نوع پروتئین وی را در اولویت قرار می‌دهند.

فرایند تولید این نوع از پروتئین وی با استفاده از هیدرولیز کردن به دست می‌آید و با وجود اینکه درصد خلوص بالایی دارد اما بعد از مصرف به سادگی جذب بدن می‌شود و زود هضم است. بنابراین با جذب آمینو اسیدهای ضروری موجود در آن، فرایند عضله‌سازی در بدن و افزایش میزان انسولین نیز تسریع می‌شود. این ویژگی هنگام انجام تمرینات استقامتی و عضله‌سازی بسیار مفید است.

این پروتئین هیدرولیز شده را می‌توانید در ترکیبات مکمل‌های پروتئینی پزشکی و شیرخشک‌ها مشاهده کنید چرا که هضم مواد غذایی را در بدن بهبود می‌بخشد. مصرف وی ایزوله را با افرادی که نمی‌توانند پروتئین وی کنسانتره را مصرف کنند، توصیه می‌کنیم.

پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض
پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض 23


پروتئین وی آلبومین چیست؟

پروتئین وی آلبومین یک نوع مکمل فوق‌العاده و چندمنظوره است که تمام ترکیبات آن در پروتئین موجود در سفید تخم‌مرغ قابل مشاهده است. این نوع مکمل غذایی، در بهبود عملکرد متابولیک بدن تاثیر خارق‌العاده‌ای دارد و بسیاری از بدنسازان غیرحرفه‌ای برای عضله‌سازی، حفظ عضلات خشک و افزایش حجم عضلات خود از آن استفاده می‌کنند.


بهترین پروتئین وی کدام است؟

حال که با انواع پروتئین وی آشنا شدید، جالب است بدانید که تفاوت اصلی انواع پروتئین وی در نحوه پردازش، فرایند تولید و درصد خلوص آنها است که در زیر به تفکیک آنها را شرح داده‌ایم.


– وی کنسانتره حاوی حدود 70 تا 80 درصد پروتئین، مقداری لاکتوز و چربی است و به همین دلیل طعم دلپذیرتری دارد.
– وی ایزوله حاوی بیش از 90 پروتئین است و مقداری کمی لاکتوز و چربی در ترکیبات خود دارد و به همین دلیل بسیاری از مواد مغذی موجود در کنسانتره پروتئین آب پنیر در این نوع وجود ندارد.
– وی هیدرولیز شده به دلیل تولید براساس فرایند هیدرولیز شدن جذب بسیار سریع‌تری دارد و نسبت به پروتئین وی ایزوله باعث افزایش سطح انسولین در بدن می‌شود.

با توجه به این مشخصات، پروتئین وی کنسانتره به دلیل طعم بهتر و قیمت مقرون بصرفه تر، محبوب ترین نوع پروتئین وی در بین مصرف کنندگان است. بنابراین شما با انتخاب پروتئین وی کنسانتره، می‌توانید مواد مغذی بسیاری را به بدن خود برسانید. اما چون پروتئین کنسانتره حاوی لاکتوز است، مصرف آن به افرادی که سیستم گوارشی آنها به لاکتوز حساسیت دارد، توصیه نمی‌شود.

بنابراین بهترین جایگزین برای این افراد، پروتئین وی ایزوله یا هیدرولیز شده است. همچنین اگر اضافه وزن دارید و به دنبال جذب سریع پروتئین در بدن خود هستید، به شما مصرف وی ایزوله را پیشنهاد خواهیم کرد چون درصد چربی بسیار کمی دارد.

بنابراین اگر در انتخاب یکی از انواع پروتئین وی دچار تردید هستید، بهتر است از مربی ورزشی خود کمک بگیرید تا با توجه به شرایط جسمی و فیزیکی شما بهترین نوع پروتئین وی را به شما معرفی کند.


ترکیبات پروتئین وی چیست؟

پروتئین‌های وی حاوی آهن، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، اسید فولیک، بیوتین، ویتامین‌های A، C و گروه ویتامین B است. در ادامه موضوع مقاله پروتئین وی چیست، می‌توانید ترکیبات و جدول ارزش غذایی این پروتئین را مشاهده کنید.

– بتا لاکتوگلوبولین
– آلبومین موجود در سرم گاوی (BSA)
– ایمونوگلوبولین‌ها
– بتالاکتوگلوبولین
– آلفا – لاکتوگلوبولین
– آلفا لاکتالبومین
– آلبومین سرم گاو
– ایمونوگلوبولین


با توجه به ترکیبات موجود در پروتئین وی می‌توان گفت که یک قاشق مکمل پروتئین وی دارای ارزش غذایی بسیاری است و با مصرف آن مواد غذایی زیر را دریافت خواهید کرد:

– کالری: 100 گرم
– کربوهیدرات: 5 گرم
– پروتئین: 20 گرم
– فیبر: 1 گرم
– کلسیم: 94 میلی‌گرم
– سدیم: 140 میلی‌گرم
– قند: 1.5 گرم
– چربی: 1.5 گرم


فواید پروتئین وی چیست؟

برای درک بهتر اینکه پروتئین وی چیست بهتر است که با فواید بی‌نظیر این نوع پروتئین برای بدن آشنا شوید:


کاهش وزن در افراد

پروتئین وی به رشد عضلات بدن کمک می‌کند. به طوری که افرادی که مصرف این پروتئین را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند بعد از مدتی میزان چربی بیشتری از دست دادند و توانسته‌اند زمینه رشد عضلات بدن خود را فراهم سازند.


خاصیت ضد سرطانی

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف پروتئین وی به‌ صورت کنسانتره به دلیل داشتن ترکیبات خاص برای بهبود و درمان سرطان می‌تواند مفید باشد.


کاهش کلسترول بد خون

افرادی که دارای اضافه وزن هستند و مبتلا به بیماری کلسترول بد خون هستند در صورتی که پروتئین وی را جایگزین پروتئین کازئین کنند، میزان کلسترول بد خون آنها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.


درمان آسم

پروتئین وی می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودکان را در مقابل آسم تقویت کند. بر این اساس اگر کودکان مبتلا به آسم که روزانه ۱۰ گرم پروتئین وی مصرف کنند، بعد از یک ماه عملکرد سیستم ایمنی بدن آنها تقویت شده و بیماری آنها درمان می‌شود.


کاهش فشار خون

نتایج یک نوع تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که نوشیدنی‌های حاوی پروتئین وی مصرف می‌کنند، میزان فشار خون آنها به میزان قابل توجهی تعدیل می‌یابد. بنابراین مصرف این نوشیدنی‌ها به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود. البته کاهش فشار خون ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.


افزایش سطح پروتئین بدن

همانطور که در بخش پروتئین وی چیست گفته شد، پروتئین‌ها حاوی مقادیر زیادی آمینو اسیدهای ضروری هستند که توسط سلول‌های بدن ایجاد می‌شوند. حال مصرف مکمل غذایی می‌تواند پروتئین‌هایی که تمام آمینو اسیدهای ضروری را تامین می‌کنند را تقویت کند.

بر این اساس پروتئین وی سرشار از آمینو اسیدهای شاخه‌ای مثل لوسین و سيستئين است که برای رشد عضلات و افزایش سطح آنتی اکسیدان بدن بسیار مهم است. از آنجایی که پروتئین‌ها ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل می‌دهند، مصرف آنها باعث انقباض عضلات، تاندون‌ها، پوست و سایر اندام‌ها می‌شود.


افزایش حجم و قدرت عضلات

همانطور که می‌دانید میزان مصرف پروتئین نقش مهمی در افزایش حجم و رشد عضلات بدن دارد. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران، بدنسازان و مدل‌های فیتنس و تناسب اندام از پروتئین وی برای بهبود عملکرد عضلات خود استفاده می‌کنند. این پروتئین باعث افزایش ترشح هورمون‌های عضله‌سازی در بدن شده و برای افزایش رشد عضلانی بسیار مؤثر است.

پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض
پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض 24


عوارض پروتئین وی چیست؟

تاکنون مطالعات بسیاری درباره تاثیرات مصرف مکمل ورزشی پروتئین وی انجام شده است که فواید بی‌نظیر آن در مقابل عوارض ناچیز و احتمالی آن چندان اهمیت خاصی را نشان نمی‌دهد. اما در صورتی که از برندهای نامعتبر اقدام به تهیه پروتئین وی کنید به طور قطع با عوارض جبران‌ناپذیری بعد از مصرف مواجه خواهید شد. بنابراین همواره سعی کنید از برندهای معتبر که دارای نشان استاندارد، سیب سلامت و پروانه بهداشتی است خریداری کنید.

همانطور که در تعریف مفهوم کلی و انواع مختلف پروتئین وی چیست اشاره کرد، مصرف مکمل‌های ورزشی Whey در افرادی که ترکیبات شیر یا لاکتوز حساسیت گوارشی دارند، با عوارض جانبی همراه است که از جمله آنها می‌توان به حالت تهوع، نفخ شکم، اسهال و شکم درد اشاره کرد. البته مصرف زیاد پروتئین وی (بیش از 40 گرم در روز) می‌تواند عوارض زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

• افزایش جوش و آکنه به دلیل باز شدن منافذ پوست صورت و بدن
• ایجاد مشکلات کلیوی به دلیل افزایش اوره در بدن، افزایش حجم ادرار، افزایش دفع کلسیم، تولید سنگ کلیه و کاهش سطح PH در ادرار
• بروز علائم آسیب کبدی در افراد کم ‌تحرک
• مشکلات روده و معده به دلیل کاهش باکتری‌های خوب روده و بروز علائم ناراحت‌کننده مانند نفخ، یبوست، درد معده، گاز معده و غیره


روش مصرف پروتئین وی چگونه است؟

اگر نمی‌دانید روش مصرف پروتئین وی چگونه است دسته‌بندی زیر را دنبال کنید.

• مصرف بعد از تمرین: بهترین زمان مصرف پروتئین وی بلافاصله بعد از اتمام تمرینات ورزشی است.

• قبل از تمرین: اگر جزو دسته ورزشکاران حرفه‌ای هستید، قبل از شروع تمرینات سخت ورزشی مقداری از این مکمل را همراه آب مصرف کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

• قبل از خواب: در زمان خواب، بدن انسان به مدت 6 تا 8 ساعت هیچ پروتئینی را جذب نمی‌کند بنابراین می‌توانید قبل از خواب، یک اسکوپ از پودر پروتئین وی را همراه آب مصرف کنید.

• مصرف در وعده صبحانه: مصرف پروتئین وی در وعده صبحانه به شما کمک می‌کند تا انرژی مورد نیاز خود در طول روز را تامین کنید.
این مکمل پروتئینی حاوی لاکتوز، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین، آب، چربی و گلوتامین بسیاری است که همگی برای رشد مناسب و پایدار عضلات بسیار مهم هستند. همچنین به بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن در طول تمرینات ورزشی کمک قابل توجهی می‌کند.

پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض
پروتئین وی چیست؟ انواع، خواص، فواید و عوارض 25


قیمت پروتئین وی

بدون شک پروتئین وی یکی از بهترین مکمل‌های پروتئینی موجود در بازار است که تمام اسیدآمینه‌های ضروری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را به سادگی تامین می‌کند. در این بین قیمت پروتئین وی یکی از موضوعات مهم در زمان خرید این مکمل غذایی است که بستگی به برند تولید کننده آن دارد. پس اگر قصد خرید پروتئین وی از برندهای معتبر را دارید باید هزینه آن را در مقابل فواید بی‌نظیری که دارد، در نظر بگیرید. همچنین بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در صورت خرید این مکمل دیگر نیازی به مصرف پروتئین‌های دیگر نخواهند و به سادگی می‌توانند بهترین عملکرد را در تمرینات ورزش‌های استقامتی یا قدرتی به نمایش بگذارند.

البته با توجه به استقبال مصرف کنندگان برای خرید پروتئین وی بسیاری از سودجویان اقدام به عرضه مکمل‌های تقلبی با قیمت پایین کرده‌اند. پس هنگام خرید، پروتئین وی را از بین برندهای معتبر و شناخته شده انتخاب کنید تا با مصرف آن دچار عوارض جبران‌ناپذیری نشوید.


جمع‌بندی

اکنون که با پروتئین وی و انواع آن آشنا شدید، برای خرید آن می‌توانید آگاهانه‌تر اقدام کنید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. اگر قصد اضافه وزن دارید، توصیه ما خرید پروتئین وی کنسانتره و برای کاهش وزن، پروتئین وی ایزوله است اما اگر به لاکتوز شیر حساسیت دارید و دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، برای شما تهیه پروتئین وی هیدرولیز شده بهترین گزینه خواهد بود. شما می‌توانید انواع پروتئین وی را قبل، بعد و در حین تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار دهید و از مزایای بی‌شمار آنها بهره‌مند شوید.

برای اطلاع از قیمت پروتئین وی با کیفیت بالا و خرید بهترین برند این محصول به فروشگاه اینترنتی مویرگی به عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر پخش عمده مواد غذایی به صورت آنلاین مراجعه کنید.

اشتراک گذاری