پخش مویرگی چیست؟
پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی چیست و چرا به این نام شناخته می‌شود.

پخش مویرگی به گونه‌ای از سیستم توزیع گفته می‌شود که در آن توزیع به صورت خرده فروشی صورت می‌پذیرد. خرده فروشی صنفی از فروشندگان هستند که کالا را به مصرف کننده نهایی می‌فروشد. در سیستم پخش مویرگی فروشنده وظیفه اخذ فاکتور از خرده فروشان را دارد. او با حرکت در مسیر خرده‌فروشان اقدام به اخد فاکتور می‌کند. در سیستم موزع کسی است که وظیفه توزیع فاکتورها و تحویل سفارشات و تسویه فاکتورها را بر عهده دارد.

پخش مویرگی مواد غذایی

در پخش مویرگی مواد غذایی، سیستم مسئولیت پخش و توزیع مواد غذایی را میان اصناف مرتبط بر عهده دارد. خودرو توزیع در این سیستم بسته به نوع مواد غذایی متفاوت است. ولی چون عمده مواد غذایی شرایط نگهداری در هوای سرد را دارند خودرو توزیع بایستی از نوع یخچال دار باشد.

در ادامه به تفضیل با مفاهیم و اصطلاحات رایج در پخش مویرگی آشنا می‌شویم.

موزع کیست؟

موزع کسی است که وظیفه توزیع فاکتورها را بر عهده دارد. در سامانه پخش مویرگی موزع وظیفه تحویل خروجی از انبار و توزیع آن در بین مشتریان را بر عهده دارد. وظیفه تسویه حساب نیز بر عهده موزع است. تسویه حساب به صورت نقدی، چکی و حساب باز می باشد. تسویه فاکتورهای حساب باز بر عهده موزع نیست و بایستی فروشنده آن تسویه این فاکتورها را مدیریت کنند.

خروجی چیست؟

در سامانه پخش مویرگی خروجی به سرجمع فاکتورهای یک موزع در یک روز کاری گفته می‌شود که وظیفه توزیع آن را برعهده دارد. در یک خروجی نام مشتری، شماره فاکتور، فروشنده و مبلغ نهایی فاکتور ذکر شده است. در محاوره برخی خروجی را سرجمع نیز می‌گویند.

راننده مویرگی کیست؟

یک راننده در سامانه پخش مویرگی کسی است که وظیفه راندن خودرو توزیع در مسیرهای مویرگی را بر عهده دارد. گاه راننده خود نیز موزع هم است که در این صورت راننده یک مبلغ اضافی به عنوان حق توزیع دریافت خواهد کرد.

حساب بار به چه معناست؟

حساب باز به حساب فی مابین مشتری و فروشنده گفته می‌شود که با توجه به اعتباری که دارد حساب آن باز می‌ماند. حساب باز مدت معینی دارد و پس از آن مشتری بایستی حساب خود را تسویه نماید. مسئولیت وصول مطالبات در فاکتورهای حساب باز بر عهده فروشنده است. در محاوره به حساب باز مانده باز نیز می‌گویند.

فروشنده مویرگی کیست؟

فروشنده مویرگی کسی است که وظیفه اخذ فاکتور از مشتری را بر عهده دارد. فروشنده می‌تواند حضوری یا تلفنی باشد. فروشنده به نسبت فروش خود پورسانت دریافت می کند. فروشنده وظیفه تسویه حساب در حساب های مانده دار را بر عهده دارد. یک فروشنده بایستی در یک مسیر فعالیت کند. ورود به مسیرهای دیگران معمولاً از مواردی است که تخلف محسوب می شود و با آن بر خورد می شود.

مسیر چیست؟

مسیر در پخش مویرگی به محدوده ای از محله و منظقه در یک شهر گفته می شود که در یک محدوده و مسیر قرار داشته و یک فروشنده تنها حق فروش در آن را دارد و خروج از آن معمولا‌‌ً خلاف مقررات خواهد بود

سرپرست فروش کیست؟

در سامانه پخش مویرگی سرپرست کسی است که فروش چندین فروشنده را بر عهده دارد. لذا یک فروشنده یک یا چند منطقه یا ناحیه را زیر پوشش خود دارد.

مدیر فروش کیست؟

مدیر فروش در سامانه پخش مویرگی کسی است که تمامی سرپرستان فروش را مدیریت می کند و آن ها را از حیث میزان فروش و وضعیت تسویه راهبری می کند.

پورسانت فروش چیست؟

پورسانت برگرفته از واژه فرانسوی pourcentage است که به معنای درصد می باشد و منظور در پورسانت درصدی است که فروشنده به عنوان حق دلالی از یک معامله و فروش دریافت می کند.

برای آشنایی با مشاغل پخش مویرگی اینجا را کلیک کنید.