پخش مویرگی بازرگانی گلستانی
پخش مویرگی و 7 شغل مرتبط با آن

پخش مویرگی یکی از گونه‌های فروش است که در آن بازاریابان در مسیرهای معین شده‌ای و بصورت مشتری به مشتری به امر بازاریابی می‌پردازند. سیستم پخش مجموعه نیز کالای فاکتور شده را به دست مشتریان می‌رسانند. در این سیستم مشاغل مختلفی درگیر هستند که در ادامه با 6 گونه از آن آشنا می‌شویم. با سایت مویرگی بازرگانی گلستانی همراه باشید.

1. فروشنده

در پخش مویرگی فروشنده یا ویزیتور همان بازاریابی است که وظیفه معرفی محصولات و گرفتن سفارشات از مشتریان را دارد. فروشنده‌ها در سیستم پخش مویرگی به دو نوع هستند. نخست فروشنده‌های حضوری و گونه دیگر آن فروشنده‌های تلفنی هستند.

فروشنده حضوری

فروشنده حضوری بایستی در مسیر معین شده در هر روز حرکت کند و به صورت چهره به چهره اقدام به بازاریابی محصولات نماید.

فروشنده تلفنی

فروشنده تلفنی به صورت غیر حضوری و از طریق تلفن مشتریان مسیر را ویزیت و فروش انجام می‌دهند.

حقوق و مزایا فروشندگان

فروشنده‌ها علاوه بر حقوق ثابت پورسانت نیز دریافت می‌کنند. حقوق ثابت معمولاً همان پایه حقوق است. پورسانت نیز بنا به نوع محصول متغیر است که درصدی از فروش آن محصول را در بر می‌گیرد. فروشندگان برای دریافت حقوق لازم است که به اهداف فروش برسند.

پورسانت

محاسبه پورسانت بستگی به فروش فروشنده دارد. هر محصول پورسانت منحصر بفرد خود را دارد. پورسانت درصدی از فروش فرد از یک محصول خاص است. محصولات کم فروش پورسانت بیشتری نسبت به محصولات پر فروش دارند. پورسانت فروشنده‌های تلفنی 70 درصد فروشنده‌های حضوری محاسبه و پرداخت می‌شود.

کالای کم فروش

به کالاهایی گفته می‌شود که دیرتر و کمتر به فروش می‌رسد. لذا برای ایجاد رقبت برای فروشنده‌ها حاشیه سود و پورسانت این نوع کالاها بیشتر از محصولات پرفروش است.

کالای پر فروش

به کالاهایی گفته می‌شود که زودتر و بیشتر به فروش می‌رسد. لذا بدلیل وجود رقابت حاشیه سود و پورسانت این نوع کالاها کمتر از محصولات کم فروش است.

اهداف فروش

هدف فروش به کف فروشی است که فروشنده یا ویزیتور بایستی در یک بازه زمانی مثلاً یک ماهه به داشته باشد می‌گویند. هدف هر فروشنده بنا به مسیر و حوزه‌ای که فعالیت می‌کند متفاوت است. اهداف فروشندگان عمده فروشی غالباً بالاتر از فروشندگان خرده فروشی می‌باشد. گاه شرط پرداخت حقوق ثابت و یا پرداخت پورسانت بستگی به رسیدن به این اهداف فروش می‌باشد. مثلاً فروشنده زمانی حقوق دریافت می‌کند که توانسته به هدف فروش برسد یا اینکه زمانی می‌تواند پورسانت دریافت کند که توانسته است به هدف رسیده باشد. اگر فروشنده به هدف نرسیده باشد حقوقش نسبت به فروش محاسبه می‌شود و از دریافت پورسانت نیز محروم خواهد بود.

2. سرپرست فروش

در پخش مویرگی سرپرست فروش کسی است که فروش یک منطقه شهری را اداره می‌کند. سرپرست فروش تعدادی فروشنده زیر مجموعه خود دارد که بایستی بتواند فروش آنان را رتق و فتق و مدیریت نماید.

3. مدیر فروش

در پخش مویرگی مدیر فروش کار سیاست گذاری فروش را انجام می‌دهد. تعیین اهداف فروش از وظایف مدیر فروش است. سرپرستان فروش در زیر مجموعه مدیر فروش قرار می‌گیرند.

4. موزع

در پخش مویرگی موزع کسی است که کار توزیع کالاها را بر عهده دارد. موزع وظیفه دارد تا فاکتورها را به دست مشتریان برساند. تسویه مالی فاکتور بر عهده موزع است مگر اینکه فاکتورها حساب باز باشد که در این صورت تسویه مالی فاکتورها بر عهده فروشنده خواهد بود.

5. راننده

در پخش مویرگی کسی است که وظیفه ترابری سامانه حمل و نقل را دارد. گاه راننده خود موزع نیز هست که در این صورت راننده بابت توزیع یک حق توزیع نیز دریافت می‌کند.

6. سرپرست توزیع

سرپرست توزیع کسی است که وظیفه مدیریت واحد توزیع را برعهده دارد. رانندگان و موزعین در زیر مجموعه سرپرست توزیع فعالیت می‌کنند.

7. انبار دار

کسی است که وظیفه مدیریت انبار را از حیث دریافت و تحویل بار بر عهده دارد. انبار دار می‌تواند در رده‌های مختلف در یک مجموعه وجود داشته باشد.

انواع پخش در پخش مویرگی

پخش گرم

پخش گرم یک گونه مقدم تر نسبت به پخش سرد است. موزع خود نیز ویزیتور است. موزع بدون سفارشات قبلی با حرکت در مسیر بصورت حضوری مشتریان را ویزیت و کالاهای همراه خود را به فروش می‌رساند. در شرکت‌های پخش کوچک سیستم پخش گرم بدلیل کاهش هزینه‌های حقوق شاید کاربردی باشد.

پخش سرد

پخش سرد یک گونه مؤخر تر نسبت به پخش گرم است. ویزیتور و موزع جدا از یکدیگر فعالیت می‌کنند. ویزیتور به امر فروش می‌پردازد و وظیفه اخذ سفارش از مشتریان را دارد و موزع وظیفه توزیع سفارشات را بر عهده دارد. در شرکت‌های پخش بزرگ این یک سیستم موفق تری خواهد بود و تفکیک وظایف، بازدهی مجموعه را بالا خواهد برد.