مارگارین چیست و چرا به کره گیاهی معروف است
مارگارین چیست و چرا به کره گیاهی معروف است

مارگارین به عنوان یک روغن گیاهی یا روغن نباتی مطرح می‌باشد. بطورکلی روغن‌های گیاهی در دمای محیط بصورت مایع می‌باشد اما برای اینکه در صنایع غذایی آن را به شکل کره بدل نمایند از طریق یک سری فرآیندهای شیمیایی که به آن دهیدروژنه کردن می گویند آن را به حالت جامد بدل می‌کنند.

نکته دیگر آن است که مارگارین به عنوان یک چربی گیاهی بطور ذاتی رنگ سفید دارد اما دارندگان صنایع تولید کننده در جهت ایجاد شباهت به کره و ایجاد رغبت برای مصرف این فرآورده شیمیایی از رنگ‌هایی در جهت زرد نمودن این روغن استفاده می‌کنند تا مصرف آن برای عموم و صنایع پذیرفتنی شود.

 

ساختار مارگارین

مارگارین موجود در بازار بسته به نوع و کیفیت آن بین 10 الی  90 درصد چربی دارند. اما از طرفی آب و چربی دو ماده غیر قابل انحلال می‌باشند. لذا برای این منظور یک امولسیون بین چربی و آب بایستی ایجاد شود تا مولکول‌های آب در محتوای چربی پخش شوند. برای این که آب بتواند در روغن پخش شود بایستی از امولسیون ک ننده‌هایی همچون لیستین استفاده شود. این باعث می‌شود آب در فاز چربی که غیر قابل انحلال است به خوبی پخش شود.

یکی دیگر از نکته‌هایی که در ساختار این محصول مورد توجه است بافت نرم آن است. برای این منظور باید عملیات خنک سازی به سرعت انجام شود تا بافتی نرم و یکنواخت را حاصل نماید در غیر این صورت ممکن است بافت نهایی بصورت دون دون باشد.

گاه ممکن است برای آن که این محصول متنوع دیده شود از طعم دهنده‌های طبیعی و مصنوعی استفاده شود. لذا برای این منظور گاه از نمک استفاده می‌شود تا طعم این محصول شیمیایی مطبوع به نظر برسد. انواعی دیگر از طعم دهنده‌ها هستند که برای مزه دار کردن مارگارین استفاده می‌شود. این طعم دار کردن بیشتر برای مصرف کنندگان خانگی بکار می‌رود. مارگارین صنعتی عمدتاً فاقد این تنوع از افزودنی‌ها می‌باشد.

 

کاربرد

عمده کاربرد این روغن نباتی در صنایع غذایی همچون صنایع آشپزی و صنایع شیرینی پزی کاربرد پیدا کرده است. این روغن ارزان است و برای این صنایع مقرون به صرفه تلقی می‌شود.

 

مضرات

از مضرات این فرآورده می‌توان به سطح بالای LDL و سطح پایین HDL اشاره نمود. LDL همان لیپوپروتئین‌های با چگالی کم هستند که در علم زیست شناسی به کلسترول بد شناخته می‌شود. HDL همچنین همان لیپوپروتئین‌های با چگالی زیاد هستند که به کلسترول خوب شناخته می‌شود. لذا از این حیث این محصول شیمیایی مضرات خود را دارد. همچنین این محصول دارای چربی‌های ترانس می‌باشد که از نظر سلامتی مضر می‌باشد.

همچنین به دلیل شیمیایی بودن فرآیند تولید آن بسیاری از افراد که تغذیه طبیعی را راز سلامتی می‌دانند از این محصول خودداری می‌کنند. همچنین این فرآروده روغنی دارای افزودنی‌های مختلفی است که این افزودنی‌ها نیز می‌توانند در دراز مدت اثر خود را در سلامت انسان نشان دهد. با هشدار سازمان غذا و دارو سازمان ملل متحد مبنی بر کاهش و حذف تولید مارگارین، تولید کنندگان به فکر کاهش یا حذف چربی‌های ترانس موجود در آن افتادند تا بتوانند جواز تولید خود را ادامه دهند.

فلذا به نظر می‌رسد تولید کنندگان این محصول شیمیایی در تلاش هستند که چربی های ترانس خود را کاهش دهند.

 

رقابت با کره

تولید کنندگان مواد غذایی برای آن که بتوانند جای خود را در بازار باز کنند و محصول خود را به کورس رقابت برسانند از روش‌های تبلیغاتی مختلف استفاده می‌کنند. گاه این روش بی رحمانه بوده و از طریق تخریب محصول رقیب بهره می‌برند. تولید کنندگان مارگارین چون رقیب خود را کره می‌دانستند دست به تخریب کره زدند.

یکی از این موارد را چربی‌های اشباع در کره معرفی کردند. آن ها مدعی بودند که چربی‌های اشباع در کره برای سلامت انسان مضر است و محصول خود بدلیل تقلیل این نوع از چربی بهتر می‌باشد. ادعایی که بعدها به آزمون و تجربه دانشمندان خلاف آن اثبات شد. دانشمندان دریافتند که چربی‌های اشباع موجود در کره در مصرف متعدل آن طور که تصور آن ایجاد شده بود برای بدن مضر نمی باشد.

 

تولید کنندگان ایرانی

از تولید کنندگان مطرح در تولید مارگارین می‌توان به گروه تولیدی بهینه وزین اشاره کرد که با برندهایی همچون مهگل، صدگل، تاپ و سان تاپ محصولات خود را در بازار ارائه می‌دهند. برای خرید به فروشگاه مویرگی مراجعه بفرمایید.

 

مطالب مرتبط