آشنایی با انواع مکمل‌های ورزشی
آشنایی با انواع مکمل‌های ورزشی

مکمل‌های ورزشی یکی از مواردی است که به بدنسازان و ورزشکاران برای افزایش کالری بدن خود کمک می کند. این مکمل ها در انواع مختلفی به بازار ارائه می شوند که در این مقاله به برخی از آنها می پردازیم.


مکمل‌های گینر

گینرها که به عنوان مکمل های کربو پروتئیینی شناخته می شوند، کمک کننده در افزایش وزن، حجم عضلات و به طور کلی حجم گیری هستند که در ای کار یکی از بهترین نوع مکمل ها شناخته می شوند. این مکمل ها بر اساس مقدار کربوهیدارت و پروتئینی که دارند به دو دسته شاخص ویت گینر ها و مس گینر های تقسیم بندی می شوند. عموما برای کامل تر شدن تامین مواد مورد نیاز ورزشگاران به این مکمل ها ویتامین ها املاح مختلف اضافه می کنند.


مکمل‌های پروتئینی


مکمل‌های پروتئینی یکی از محبوب ترین نوع مکمل ها در بازار است که با درصد های مختلفی از پروتئین وی به بازار عرضه می شوند. این پروتئین انواع مختلفی که شامل وی کنستانتره، وی ایزوله و وی هیدرولیز هستند است که هر کدام دارای مقدار جذب متفاوتی است. عموما ورزشکاران در دوران کات عضلات از نوع وی کنستانتره استفاده می کنند. در ادامه توضیحی در خصوص هر کدام از این پروتئین ها داده شده است:


پروتئین وی

این پروتئین معروف ترین و پر مصرف ترین نوع مکمل بدن سازی است که برای تقویت عضلات و عضله سازی از آن استفاده می شود. آمینوهای موجود در مکمل جذب و هضم سریع و آسانی دارند و باعث افزایش قدرت ایمنی بدنريال کاهش فشار خون، استرس و بهبود کبد می شود.

بهترین پروتئین وی ایرانی را به تحقیق و تجربه می‌توان پروتئین وی پگاه دانست. این محصول که تولید پگاه خراسان است در بسته بندی های 10 کیلوگرمی و 1250 گرمی تولید می شود.


پروتئین ایزوله

این مکمل نسبت به دیگر مکمل های هم گروه خود دارای جذب بالاتری است و یک منبع پروتئینی کامل برای ورزشکار است. مکمل پروتئین ایزوله برای ریکاوری و تمرینات سخت بسیار مناسب است.


پروتئین کازئین

این نوع مکمل یک مکمل شیری است که برای عضله سازی در مدت استراحت و خواب استفاده می شود. این مکمل با ایجاد جریان آمینو اسید در خون، در طول استراحت باعق عضله سازی می شود.

این مکمل لبنی را اصطلاحاً ام پی سی نیز می نامند که از این میان ام پی سی پگاه خراسان معتبر ترین و با کیفیت ترین این محصول را به بازار کرده است.


مکمل کراتین

یکی از ایمن ترین و بی خطر ترین مکمل ها برای بدنسازی، مکمل کراتین است که باعث افزایش قدرت، انرژی و حجم عضلات می شود.
مکمل های کراتین شامل کراتین اتیل استر، کراتین آلفا کتوکلوتارت و … می شوند که معمول ترین نوع این مکمل، کراتین مونوهیدرات است


مکمل های اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه یکی از رایج دترین مواد افزودنی است که در قالب مکمل توسط بدنسازان مورد استفاده قرار می گیرد. این مکمل ها در افزایش سطح انرژی، سرعت ریکاوری، استقامت بدن و جلوگیری از تحلیل عضلات موثر هستند. این نوع مکمل انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:


مکمل بی سی‌ای‌ای


معروف ترین نوع مکمل آمینو اسید، مکمل بی سی ای است که شامل موادی چون آمینو اسید والین، ایزولوسین است که در عضله سازی بسیار مفید هستند. این نوع آمینواسید ها باید توسط منایع غذایی تامین شوند تا بدن بتواند آنها را تجزیه کند.


مکمل گلوتامین

وظیفه این مکمل تامین آمینو اسید کلوتامین است که به افزایش حجم سلول های عضلانی و کم کردن دردهای عضلانی کمک می کند. این مکمل با افزایش خون رسانی به اندام های بدن باعث افزایش قدرت و عملکرد در افراد می شود.


مکمل بتاآلانین

مکمل بتاآلانین یک اسید آمینه غیر پروتئینی است که یک پیش ساز ضروری برای سنتز کارنوزین محسوب می شود. این مکمل تاثیری زیادی در خنثی کردن اسید لاکتیک و از بین بردن خستگی دارد و همینطور میتواند در افزایش توان و استقامت بدن موثر باشد.
انجمن بین المللی تغذیه ورزشی (ISSN) به مدت حداقل 4-2 هفته، مصرف روزانه 6-4 گرم برای بهبود عملکرد ورزشی به ویژه در ورزش هایی با مدت زمان یک ساعت به بالا را توصیه می کند.

اشتراک گذاری